2007 Serbian pre-European PG Open competition

Számomra mindig öröm új helyeket felfedezni, így kimondottan örültem, amikor a szakbizottság kijelölte ezt a versenyt. Szerbiában még sosem repültem, és a képek alapján kimondottan jó helynek tűnt.

A kalandok már az úton elkezdődtek. Szokás szerint ennek az útnak is Tóth Atessel ketten vágtunk neki. A Belgrád és Nis közötti autópályán nem kellett az autót kivennem egyszer sem az 5-ik sebességi fokozatból, így a Nis-i autópálya fizetőkapujánál realizáltam, hogy a váltó elromlott, és csak a 3-as és 4-es fokozat működik. Hajnal 1 körül nem voltunk túl derülátóak, de kétségbe sem estünk! Felhívtam Vikit, mivel a Citroen Assistance száma nem működött, hogy próbálja elérni az Assistance-t. Eközben helyi erők is a segítségünkre siettek, és kalandos kocsikázásoknak, éjszakai műhelykinyitásoknak, a helyiek kedvességének és a "remek" szerb/horvát nyelvtudásunknak köszönhetően osszekalapálták az autót, így eljutottunk a hegyi faluba, Sicevoba.

Első nap a kedves rendező Mila segítségével sikerült felszállítást szereznünk a starthelyre. Azon a hegyen, ahonnét indították a versenyt 2 starthely van, egy nyugati, és egy déli. (Egy másik hegyen van még egy kisebb déli starthely) Felértünk a nyugatira, ahol pompás füves starthelyet és pont oda fújó szelet találtunk. Gyorsan mondták is a helyiek, hogy menjünk át egy másik starthelyre, amit mi nem értettünk igazán. Így átmentünk a déli starthelyre, amire természetesen oldalas volt a szél, és mivel jó lankás ott a terület, jó sok küzdés árán tudtunk csak elstartolni. Start után jobbra, a nyugati oldalra kellett átmenni, ahol egy sziklafal előtt kellett kitekerni. Ates előbb elstartolt, bele is hajolt egy jó liftbe, és felesett az űrbe. Én és a helyi pilóták pedig a sziklás előtt próbálkoztunk kevés sikerrel. Elmondhatatlanul rázott és dobált a hely, olyan szinten, hogy a helyi srácok szépen kikoptak mellőlem, mert később azt mondták, annyira brutál volt, hogy elfogytak mentálisan. Én jól elszomorodtam, hogy pont egy ilyen helyet vállaltam be, ami rettentő durva, és itt kell egy hétig az életemet kockáztatnom. Igen ám, de fél óra folyamatos küzdés után sikerült áttörnöm az 1600-1800m közötti szélnyírást, és felette kisimult az idő. Stabil erős lifttel emelkedtünk 2600-2700 méterig ahonnét gyönyörű volt a kilátás. Ekkor Atessel összefutottunk, és körberepültük a területet. Egy félreértés miatt aztán elváltunk, és különböző helyen szálltunk le, de mindketten nagyon jót repültünk. A nagy magasság miatt megbocsátottam a helynek.

Másnap megérkezett a csapat, igyekeztünk mindenkinek segíteni az elszállásolásban. Sajna a versenyre nem jöttek más országból túl sokan, így a mezőny fele magyar volt, szóval egy kis háziversenynek éreztük a pre-European versenyt. Első nap megint a déli starthelyre mentünk. Oda-vissza-oda feladatot kaptunk a gerinc mentén. Lassan sikerült megint a kiemelkedés, de utána az űrben játszódott a verseny. Jópáran a starthelynél estek ki, akik nem, azok viszont nagyot repültek. Nem mentem gyorsan, mivel nem is nagyon tudok a biztonságos ernyőmmel, inkább arra mentem, hogy beérjek. Egyszer beértem az élbolyt, de aztán megint eltűntek, így a harmadik kis bolyt vezetve értem be a 7-ik helyen. Nagyon elégedett voltam, csak 8 percet kaptam az elsőnek beérő Rácz Balitól. Ami a nap szenzácóját illeti az az, hogy Kovács Béci barátom 2-iknak ért be!! Ilyen még nem volt, hogy a mi kis különítményünkből valaki ilyen jó helyen tolja be. Büszkék voltunk rá. Sajna Ates nem mert bevállalni hátrasodródós kitekeréseket, így helyben repült csak.

Íme egy kis animáció az első napról: Task1 - Animation

(13:25-től kezdődik a repülés, érdemes odapörgetni, és onnan megnézni.
The comp begins at 13:25 so it is worth to forward and watch from that time)

A második napon egy egyenes feladatot írtak ki Pirot városig, ami kb. 50km-re volt Sicevotól. Sajnos ezen a napon 8 perc is elég volt nekem ahhoz, hogy leszálljak. Start után szokás szerint elindultam jobbra a sziklákhoz, ahol Ates és Béci is próbálkozott. Kaptak egy buborékot, ami őket megemelte, engem meg a leáramlása lelökött a fal elől. Mivel a starthely előtt van egy plató, hiába startolunk 1000m-ről, 200m-rel lejjebb már ott a talaj. Le is koppantam oda. Az a nap a szerencsétlenségek napja volt. Kezdődött azzal, hogy a plató turbulens volt, és a platón található hatalmas nagy mező egyetlen tüskés és csipkebokros részére sikerült letennem az ernyőt. Kimakraméztam a zsínórokat, és elindultam gyalog felfelé. Láttam, hogy már nem érek oda ablakban (azaz már csak versenyen kívül tudok startolni), de gondoltam, legalább utánuk eredek, és repülök egy jót. 15 perc gyaloglás után jött egy autó, ami nem tudott felvenni, de az ernyőmet el tudta vinni. 45 percet gyalogoltam az alsó starthelyre, ahol kiderült, hogy ha az autó fel tudott volna hozni, még ablakban el tudok startolni, mert meghosszabbították az ablak nyitvatartását vagy egy órával. Könnyedén elstartoltam, kiemelkedtem 1600m-ig, ahol megint a szélnyírással küzdöttem amikor a GPS-em kiírta, hogy alacsony telepfeszültség, majd le is kapcsolt. Na mondom, ha az elején sikerült is volna kiemelkednem, ez a nap tuti nulla pontos lett volna, mert előbb lemerült volna a GPS minthogy értékelhetőt tudtam volna repülni. Így leszálltam a falu focipályájára és itt lett vége a repülésemnek. Béci majdnem betolta a célba, de a célnál nagyon bezivatarosodott az idő, és mindenki kockáztatva, félve érte el a célt. Én jól visszaestem, Béci viszont tartotta jó helyét az élen. Ates megint sokat repült időben, de ugyanúgy, ahogy első nap nem tudott átjutni a szélnyíráson és minimalt dobott.

Íme egy kis animáció a második napról: Task2 - Animation

Ezután következett 3 erős szeles nap, így nem tudtuk repüléssel elfoglalni magunkat. Elmentünk Niska Bajna-ba a strandra, biliárdozni Nis-be kétszer, megnéztük a Nis mellett fekvő Mediana-t, Nagy Konstantin szülőhelyét, akit akkoriban Niassusként ismertek valamint a koponyatornyot, amibe emberi fejeket falaztak (már csak a koponyák látszanak). Természetesen volt foci is, ahol a helyi erők 4-3-ra legyőzték a magyar csapatot :-( Sokat segített ebben, hogy közvetlen vacsora után hívtak ki minket ;-))

Az utolsó napra lett a legjobb idő, nagyot lehetett volna aznap repülni, de a Bulgár határ közelsége miatt egy törésponttal csak 62km-t írtak ki. Nagyon nehezen ment az elején a kitekerés, dobált rázott, nem tudtam átjutni a szélnyíráson, és kínkeservesen repültem 20km-t. Ott elértem egy hegytetőre, ahol közel és távol semmiféle leszálló nem volt, csak a végtelen erdő. Ákos Zsú és Martinnal a 17 éves Macedón sráccal értünk el erre a helyre, ahol Zsú úgy döntött, eleget kockáztatta az életét eddig is ezen a napon, megpróbál a lefutó gerincen eltávolodni a kurzusirányból, és lesz ami lesz kiment a völgybe. Itt még próbálkozott, de aztán leszállt. Én tudtam, hogy ha elindulok kifelé én is, csak a leszállás és a feladat vége jöhet, viszont megúszhatom, hogy jól beessek a hatalmas erdőbe. Mivel azonban mégiscsak versenyen vagyok, nem ezt választottam, hanem azt, hogy a hegy csúcsa felé továbbindulok. Szerencsére Martin is így döntött, így ketten vágtunk neki a rettenetnek. A Jóisten meghallgatta fohászainkat, és egy jó erős, de dobálós liftet küldött nekünk. Le sem mertem nézni, mert tudtam, ha ezt a liftet elvesztem, akkor bizony beesek a fák közé. Szerencsére ez a termik (lift - ugyanaz) jó erős volt, és felestünk felhőalapra. Innen a szokásos forgatókönyv: csak tolni kellett a cél felé. Mivel erős volt a szél, nem mertem kiindulni a gerincről a célba, hanem visszafordultam, és még rátekertem 3-400 métert. Ennek az lett a következménye, hog több, mint 1000m-en értem be, mivel az egész völgy tartott, és sikeresen magam elé engedtem így vagy 4 pilótát... :-((( Hatalmas bénaság volt, de jobb beérni 10-iknek, mint kikoppanni a cél előtt párszáz méterrel. Mindenki hagyott biztonsági magasságot magának, de én a túlzás miatt jópár helyezést elbuktam. Nem volt jó érzésem ez a nap után, mivel az eleje szörnyű volt, a végén meg eltaktikáztam magam, viszont jó érzés volt az, hogy a 3 érvényes versenynapból 2-szer célbaértem. Sajna Béci és Ates nem tudott kikeveredni a táv elején a nehéz részen, így minimal distance-t dobtak.

Íme egy kis animáció a második napról: Task3 - Animation

(14:24-től kezdődik a repülés, érdemes odapörgetni, és onnan megnézni.
The comp begins at 14:24 so it is worth to forward and watch from that time)

Összességében nagyon kemény volt a hely, de jókat repültem, és fantasztikus érzés volt lenézni 3000m magasból. Végeredményben a 11-ik helyen végeztem Béci előtt egy hellyel. Sok múlott itt a feladat elejétől. Ha jól adta az eleje, minden jó volt, ha nem, akkor könnyű volt nullát dobni. Sajna Atesnak nem sikerült jól menni, de ő is élvezte a repülést. Hazafelé még készítettünk pár fotót Belgrádról, és a magyar határnál tekerő vitorlázó repülőkről.


Results/Végeredmény


 Photos/Képek a versenyről