Dutch Open 2005 , Piedrahita

Az elmúlt 3 évben mindig rangsorolónak választottuk a Dutch Opent, amit eddig mindig Tolminban (Szlovénia) rendeztek. Most a holland szervezők úgy döntöttek, hogy Európa egy másik nagyon jó hírű repülős helyére, Piedrahitára szervezik a nemzeti bajnokságukat. Forgó Szilárd közreműködésének köszönhetően a szakbizottság kitartott a Dutch Open mellett, így több, mint 20 magyar pilóta regisztrálta is magát a Spanyolországi versenyre.

Repjegyemet előre megvettem és fel is vettem a kapcsolatot régi Andersenes kolléganőmmel Emma Lopezzel, hogy végre annyi év után sikerüljön személyesen találkoznunk. A reptéren összefutott a kis csapat, és mivel én Losi Misivel érkeztem ki a reptérre, valahogy a repülőn a business class-on sikerült kikötnöm. ;-)) Úgy alakult történelmileg, hogy Misi Lackó és Kovács Béci társaságában sikeresen elfogyasztottuk a repülőgép teljes borkészletét, így erősen és bátran érkeztünk meg Madrid Bajaras repterére. Szerencsére Emma és férje Adolfo kint vártak, így a züllött csapatot sikeresen átnavigálták Madrid metróhálózatán és eljutottunk az autóbuszpályaudvarra, ahonnét 10Euróért vittek minket Piedrahitára, ami kb. 130km-re van Madridtól. A buszról út közben egy csomó ernyőst láttunk elszállni felettünk, mint később kiderült, ez volt a legjobb nap a héten :-(

Piedrahita egy kisváros, vagy inkább nagy falu. Középen nagy főtér, és a városka kör alakban körülötte, szóval nem volt egy nagy főút mint nálunk, hanem sok zegzugos kis utca. A főtéren volt a szállásunk és a verseny főhadiszállása is. Két helyet kell még megemlíteni, amiket sűrűn látogattunk: 1. a strand és 2. a sárkányos kocsma. Mivel este tízkor még elég komolyan süt a nap, és repülnek fent a hegyen, így elég sokáig lehetett a strandon lenni akár egy hosszú repülés után is, majd éjfél magasságában indulás volt a sárkányosba. Persze azért repültünk is ;-))

Első nap a starthelyre érve azt láttuk, hogy ordas hátszél fúj. Ennek ellenére Steve Ham a helyi "penge" kitalálta, hogy 154km-t repülünk ma. Gondoltuk mekkora mágus a csávó, hogy vágja, hogy ebből a napból még ki lehet hozni valamit, de kiderült, hogy közel sincs annyira képben, és hosszas várakozás után (mivel nem fordult meg a szél) lejöttünk a hegyről.

A második naptól már a starthelyre fújt a szél, így bizakodóak voltunk, hogy végre repülünk egy nagyot. Mivel mindenki 5-ös meg 9-es liftekkel hitegetett minket, gyorsabban mentem, mint kellett volna, így 13km repülés után a földön találtam magam. Aznap 73km volt a cél, és Losi Misi meg a lengyel Tobiszewski majd egyszerre tolta be a célba. Losi szépen türelmesen lejtőzgetett jó ideig a nullába, amivel én nem foglakoztam, így ő beért, én meg kikoppantam korán. Elfelejtettem, hogy a 0 valójában egy 1-es emelés, hisz az ernyőm annyit süllyed, így várni kellett volna a nullában, hogy beerősödjön, és lehet menni tovább.

A harmadik napon (második feladatnap) megváltoztatták a felszállítást, így az egész mezőnyt 10:30-kor vitte fel a busz. Így legalább nem kellett marha korán kelnünk, és kényelmesen tudtunk reggelizni is. Steve Ham helyi főszakértőnk egy 70km-es hurkot talált ki aznapra, de mivel a fordulópont egy völgybe volt erős völgyszéllel, az egész mezőny ott lerohadt. Addig nagyon jó kis repülés volt, nem mentem gyorsan, de biztonságos magasságban eveztem el a pontig. A feladatkiírást csúnyán elrontották, így ebből a jó kis napból csak 35km-re futotta nekem.

A harmadik versenynapra úgy éreztük Kovács Bécivel, hogy eljött a mi időnk! A 100km-es repülésért jöttünk, és aznap 97.5-öt írtak ki. Gondoltuk rátolunk még egy másfeles hurkot és meg is van. Hát nem így történt. Előző este Misi Lacival és Pereccel erjedt szilvalét ittunk (gy.k. pálinkát) némi Rose bor társaságában, így elég gyenge állapotban érkeztünk meg a starthelyre. Sajna ilyenkor szomjasabb az ember, mint általában, így a ballasztvizemet még a starthelyen megittam. Ezáltal az ernyőm vesztett a stabilitásából, és a sebességéből is. Annyi csukást kaptam, mint amennyit talán életemben még nem. Ráadásul jó hosszú is volt a repülés és kiderült, hogy sem a gyorsítóm, sem a beülőm nincs a legoptimálisabban beállítva, így 3 órányi repülés környékén már minden bajom volt. Ahogy a tracklogból is látszik, lényegében ez is egy hurokszerű feladat volt, a kb. startig kellett volna visszajönni, majd leszálló.

Odafelé mindenki egyenletesen haladt, de mivel sokan ezt elég lent tették, a biztonság érdekében lassabban és magasan haladtam. A fordulóhoz is magasan értem, és mivel láttam, hogy a hegy felett gyönyörű felhők vannak, a völgy felett meg nagy kékség, egyértelműnek tűnt számomra, hogy a hegyen megyek. Csakhogy ez a hegy fennsíkba vált, és hiába a gyönyörű felhőút, ha a felhő és a föld között alig van ezer méter. A fennsík végén lévő csúcson nem tudtam átkelni, pedig még nagyon magasan voltam a talajhoz képest. Akik a völgyben mentek, ráadásul szembeszelük is volt, de a többi völgyből kifújó völgyszelek miatt kialakuló konvergencián szépen beevezett majd mindenki a célba. Megtanultam, hogy nem csak a felhőút a fontos, mérlegelni kell a talaj magasságát is!!!

Negyedik versenynapon beküldtek minket hátra a fennsírka, ahol egy nappal ezelött leszálltam, de mivel bezivatarosodott, le is fújták a napot. Teljesen összeálltak a felhők, és én azt hittem, hogy azok szivogatni fognak felfelé, ha aránylag elég magasan indulok. De ez nem így van! Majdnem el kell érni az alapot, hogy legyen a felhőknek annyi szívásuk, hogy végig lehessen alattuk tolni. Voltak akik 300-zal felettem nullát süllyedve jöttek-mentek, én meg szép lassan elvesztettem a nyert magasságom, és 1-2km-re a tegnapi helytől szálltam le. Egy napja is és aznap is ahogy befejeztem a pakolást, jött egy autó aki felvett és visszavitt Piedrahitára. ez ordas mák, mivel fél óránként jár arra egy autó. ;-))

Utolsó napon mivel "tanultak" a tegnapi bezivatarosodásból, a síkságra küldték ki a mezőnyt, lényegében egy háromszög feladatra. Kár, hogy a háromszög második pontja egy völgy szembeszelében volt, így majd mindenki száz méter különbséggel kikoppant ott. Érdekes volt már a feladatkiírás is, azt mondta Steve, hogy 3-kor indul az idő a síkságon, addigra melegíti át a nap az inverziót, így 1-kor start, 2-kor startjel nyit ??? Namost, ha háromkor kezd élni az idő, és 2-kor nyit a jel, vajon mi a fenét csinálunk abban az egy órában?? Hát igen, lerohadtunk, ezt csináltuk. Felidegesítettem magam, és Böröcz Greggel már behelyezkedtünk leszállni, amikor az jutott eszembe, hogy lehet, hogy ez az utolsó repülésem az évben, így inkább tekerem a nullát amit találtam, annak ellenére, hogy rossz irányba sodródok vele, minthogy a földön legyek. Örömrepülésre váltottam, nem érdekelt az eredmény, és csak sodródtam egyre távolabb a nullámmal. Majd a nulla 0.6-ra és később 2.2-re beerősödött. Nyertem 500 métert, mikor egy gólya nem messze tőlem elkezdett felesni. Ott is hagytam a 2-es liftemet, és átszálltam a gyólya 5-ös emelésébe. Pillanatok alatt 2300-on voltam, addigra már a mezőny nagy része leszállt. Kivártam az utolsó pillanatig, és elindultam a pontra. Mivel nem voltam teljesen tisztába a széliránnyal, átmentem két ernyőshöz még tekerészni, de többet sodródtam, mint amennyi magasságot nyertem, így nem a legjobb helyről, de 27-iknek szálltam le aznap. Az egy kimondottan élvezetes repülés volt. Rég éreztem ilyet, hogy csak úgy for fun repülök!

Összességében azért nagyon jó és tanulságos verseny volt, ahová tényleg érdemes visszamenni.


 Results/Végeredmény


 Photos/Képek a versenyről